دکتر قدیری ابیانه روز گذشته در دانشگاه پیام نور مشهد، در جلسه تاثیر رسانهها بر سبک زندگی ایرانی اسلامی که به همت جامعه دانشجویان دانشگاه برگزار شده بود، سخنرانی کرد.
وی گفت: فرهنگها، نگرشها و دیدگاههای هر یک از ما، ضرورت سبک زندگی را مشخص میکند به طوری که امروز رسانهها با نگاه خاص و ویژه ای مرتب به مسئولان از توزیع عادلانه بودجه و ضرورت رسیدگی به مردم میگویند و این امر ناشی از جهان بینی و نوع نگاه رسانه و افراد مختلف نسبت به زندگی است.
قدیری ابیانه بیان کرد: یکی از سیاستهای رسانههای غرب، القاء برخورداری در عین فقر است، اما در ایران برخوردارها باید احساس کنند فقیر هستند و این مقوله هم نشانه خوب عمل نکردن رسانهها است.
وی با تاکید بر اینکه چه کسی گفته است اعتبار و ارزش انسان بستگی به لباس خارجی دارد، اظهار کرد: اگر کسی نسبت به این موضوع احساس تشخص اجتماعی کند، بازهم به ضعف رسانهها باز میگردد.
وی در مورد نوع تبلیغات در غرب، افزود : کمپانی فیات تبلیغی ساخته بود که یک پسری با نامزدش در ماشین پشت چراغ قرمز هستند. یک پسر دیگری پشت یک ماشین فیات لوکس در کنار آنها میایستد. نامزد پسر اولی آن ماشین را که میبیند نامزدش را رها کرده و سوار ماشین فیات لوکس میشود. این به آن معنا است که در آنجا احساس آزادی را القا میکنند. من در دانشگاههای غرب بودم و این موضوع را دیدم.
«کار رسانه آموزش است و رسانههای داخلی باید آموزش دهند ولی متاسفانه رسانهها دچار توهم هستند. و کسی که باید تاثیر گزار و آموزش دهنده باشد نباید خود متوهم باشد.»
وی ادامه داد: رهبری میگویند آسان سازی ازدواج در دستور کار باشد. ولی الان برنامهها باعث مشکل سازی ازدواج شدهاند. نمیگویم رئیس صدا و سیما این را میخواهد. .اینهایی که دست به قلم هستند و جمله بندی میکنند مشکل فرهنگی دارند. عباراتی مانند سگ دویی در فیلمها برای کار زیاد، و خر خوانی برای درس خواندن زیاد، القا میشود که متاسفانه هیچ نظارتی بر آن نیست.
وی افزود: به طور مثال همیشه در فیلمهای صدا و سیما ماشینهای تولید ایران خراب میشوند و دچار مشکل هستند ولی هیچگاه از گرانی وسیلههای یک ماشین گران قیمت و نبود تجهیزات آن ماشین صحبت به میان نمیآید. یا در نمونه ای دیگر در سریال نامبرده رنج یکی از شخصیتها در هر بخش سریال به عنوان آرزو یک خانه در شمرون با استخر را القا میکند که همین موضوع روی جوان ما اثر دارد. یا اینکه مردی در سریالی به همسرش میگوید از اینکه ازدواج ما در هتل پنج ستاره نبود عذر میخوام. انگار که اصل بر این است که مراسم باید در هتل پنج ستاره باشد و این همه بر ذهن جوان اثر منفی دارد. یا اینکه خواستگار در سریال سه پنج دو به دختر مورد نظر خود میگوید کت شلوار من ایتالیایی است و آن دختر در پاسخ میگوید چه باکلاس!
وی ادامه داد: چرا باید تبلیغی در صدا و سیما پخش شود که بگوید ساعت در دست شما، نشانه شخصیت شماست. خب چه کسی گفته است که شخصیت انسان به ساعت اوست. این مشکلات باید حل شود و همه باید از خود شروع کنیم و برگزاری چنین جلساتی در این زمینه کارساز است.