● 
اِجُّمعَة ١٧ شوال ١٤٤٥
 
   
 
سومین جلسه کارگاه سراج با موضوع بررسی توافقنامه ژنو

تاریخ ایجاد   1392/09/17 - 01:14  تعدادمشاهده  1749 بازگشت

سومین جلسه کارگاه سراج با موضوع بررسی توافقنامه ژنو در تاریخ 11 آذرماه در دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد.

در این مراسم فواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امضای توافقنامه ژنو نکات مثبت و منفی را با هم داراست و مردم نباید نگاهی کاملا مثبت یا کاملا منفی نسبت به توافقنامه ژنو داشته باشند.
وی نکات مثبت این توافقنامه را برشمرد و اعلام کرد: با امضای این توافقنامه، جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی بالا رفته، تحریم های هسته ای در شش ماه آینده برچیده خواهد شد و در نهایت دولت اسرائیل منزوی خواهد شد.
ایزدی با اشاره به اینکه بر اساس یک نظر سنجی 87 درصد مردم آمریکا نگاه بسیار منفی نسبت به ایران داشته اند، گفت: با برقراری این ارتباط مردم آمریکا نگاه مثبت نسبت به ایران داشته و دریافتند که می توان با ایران هم معامله کرد و به توافق رسید.
وی با توجه به ترجمه توافقنامه ژنو به وسیله وزارت خارجه، نکات منفی این توافقنامه را خاطرنشان کرد و افزود: بر اساس این متن امضا شده، فقط تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم های هسته ای چند جانبه و تحریم های هسته ای ملی برچیده خواهد شد و بقیه باقی خواهند ماند.
ایزدی ادامه داد: مشروط شدن غنی سازی اورانیوم از دیگر نکات منفی این توافقنامه است در حالی که تحریم های اصلی نظیر تحریم های نفتی و بانکی سر جای خود باقی است.
وی راهی را جهت محو تحریم ها علیه ایران را معرفی نمود و گفت: جهت وصول به محو تحریم ها باید رای گیری مجددی در مجلس سنا ایجاد شود و حداقل 51 نفر از سران کشورها رای مثبت ارائه دهند که تحقق این فرآیند بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن به نظر می رسد.
استاد گروه آمریکا شناسی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پایان گفت: وزیر امور خارجه فعلی از بهترین دیپلمات های ایران در طی 34 سال گذشته است و به ریزه کاری های سیاسی آگاه است.
در پایان جلسه، نیز جلسه پرسش و پاسخی با دانشجویان برگزار گردید.