● 
اِلأَحَّد ٣٠ رمضان ١٤٣٨
امر به معروف و نهی از منکر
 
   
معرفی کتاب

 

 

 

ورود به سایت

نام کاربری:
کلمه عبور:
    
    
Forgot Password?

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم ها و کلیپ ها
● فیلم/ شواهدی تکان دهنده از نگاه دولت به مفاهیم سند ۲۰۳۰
   نننن   ...

● "پند لقمان حکیم به فرزند"
   ای جان فرزند؛ هزار حکمت آموختم که از آن، چهارصد حکمت انتخاب کردم و از آن چهارصد، هشت کلمه برگزیدم که جامع کلمات است؛ دو چیز را هرگز فراموش مکن؛ "خدا"  و "مرگ" را. دو چیز را همیشه فراموش کن؛ "هنگامی که به کسی خوبی کردی" "زمانی که از ک ...

● غنیمت فرصت
     غنیمت فرصت     http://setad-abm.com/setad/video/item/1250-%D8%BA%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA.html ...

● کلیپ تلنگر
     کلیپ تلنگر     http://setad-abm.com/setad/video/item/947-talangor.html ...

● نیکی به پدر و مادر
   نیکی به پدر و مادر     http://setad-abm.com/setad/video/item/83-valedeyn.html   ...

● حلال ، حرام و ربا
     حلال ، حرام و ربا     http://setad-abm.com/setad/video/item/82-reba.html ...

● عمل به آنچه خود می گوییم
       http://setad-abm.com/setad/video/item/81-video1.html ...

● کلیپ های فوق العاده زیبا از دکتر رحیم پور ازغدی
   برای دانلود بر روی عکس ها کلیک کنید. هر هفته کلیپ جدیدی به این صفحه اضافه می شود. http://uupload.ir/view/jb89_10.mp4 http://uupload.ir/view/839b_11.mp4 http://uupload.ir/view/l7ya_12.mp4 http://s9.picofile.com/file/8282736992/9.mp4.html ...

● وجوب امر به معروف مهندس تقوی
     برای دانلود به آدرس زیر تشریف ببرید.   up.facenama.com/file/154255/1460183565500656_mp4.mp4.html ...

● پاسخ به شبهات امر به معروف مهندس تقوی 2
     up.facenama.com/file/154265/1460186222711269_mp4.mp4.html ...

● پاسخ به شبهات امر به معروف مهندس تقوی
     up.facenama.com/file/154267/1460187023426223_mp4.mp4.html     ...


 
پوسترها و تصاویر
 
کاریکاتور
 
شهدای امر به معروف و نهی از منکر
● روحانی مسجدی که به خاطر یک زن قَمه خورد!
    روحانی مسجدی که به خاطر یک زن قَمه خورد! چند شب پیش که می‌خواستم از مسجد به سمت خانه حرکت کنم، وارد خیابان طیب شدم و دیدم دو نفر مرد برای یک زن مزاحمت ایجاد کرده‌اند و برای آن که به آن زن کمک کنم، ماشین را متوقف کرده و از خودرو پیاده شدم . ...

● احمد عباسی شهید امر به معروف و نهی از منکر
     احمد عباسی شهید امر به معروف و نهی از منکر       این روزها بیشتر از هر وقت دیگری برای نسلی که فقط از روزهای دفاع مقدس شنیده حال و هوای آن دوران قابل درک تر است. ایامی که فضای رزم و جهاد کوچه و پس کوچه های سرزمینمان را عط ...

● شهید امر به معروف.شهید علی خلیلی
   "هیچ کس پشت آدم نیست! من به عشق لبخند حضرت آقا رفتم و این کار را کردم." این را جوانی 21 ساله، با دردی سرشار از بی مهری برخی مسئولین و جامعه از عمق قلبش میگفت. جوانی که طعم گس آهن آب دیده قمه را تا شاهرگ گردن و تارهای صوتی اش احساس کرده ...

● شهید امر به معروف-شهید قدرت‌الله محمدی
   -شهید قدرت‌الله محمدی (۱۲ مرداد ۷۵) تاریخ شهادت : ۱۲/مهر/۱۳۷۵ محل تولد : /اسدآباد محل شهادت :میدان ابوذر قدرت‌الله در روستای «اسد‌آباد» از توابع استان همدان پا به عرصه گیتی نهاد و در سایه پرورش اسلامی خانواده رشد نمود. او کارش را از کارگاه مص ...

● شهید امر به معروف - کمال ولی زاده
   -شهید امر به معروف - کمال ولی زاده تاریخ تولد :۱۵/اردیبهشت/۱۳۲۲ نام پدر :قربان تاریخ شهادت : ۲۹/اردیبهشت/۱۳۷۰ محل تولد :اردبیل /اردبیل محل شهادت :تهران، خیابان باب همایون مزار شهید :تهران،‌ بهشت‌زهرا قطعه ۷۲ کمال در تاریخ ۱۵/۲/۱۳۲۲ در خانواد ...


 
اخبار و مقالات
آیا قطع رحم برای امر به معروف جایز است؟

تاریخ ایجاد   1395/12/03 - 10:24  تعدادمشاهده  95 بازگشت

 

آیا قطع رحم برای امر به معروف جایز است؟

به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر ،احتمال تأثیر است که این امر خود دارای نکاتی است در اینجا به بیان چند نکته از آنها می پردازیم .   

امر و نهی به لجباز

اگر گنهکار «لجباز» است، به طوری که چنانچه به او امر کنند، ترک می‌ کند و اگر او را نهی کنند، انجام می ‌دهد، باید به عکس او را امر به معروف و نهی از منکر نمایند؛ یعنی از واجبات نهی کنند و به محرمات امر نمایند تا او در مقام عمل به عکس رفتار نماید.

البته این‌ گونه امر به معروف و نهی از منکرها مشروط به این است که محذور دیگری در بین نباشد؛ یعنی مثلاً مطلب برای سایر مردم مشتبه نشود که حرام را واجب یا واجب را حرام تلقی نمایند.

امام خمینی(ره) چنین می ‌نویسد: «لو كان الفاعل بحيث لو نهاه عن المنكر أصرّ عليه و لو أمره به تركه يجب الأمر مع عدم محذور آخر، و كذا في المعروف؛[1]اگر انجام دهنده منکر به گونه‌ای است که اگر او را از منکر نهی کنند، بر آن اصرار می ‌ورزد و اگر او را به منکر امر کنند، ترکش می ‌کند، باید به آن منکر امرش کنند به شرط آنکه محذور دیگری نباشد؛ همین ‌گونه است در مورد معروف.»

تقلیل معصیت

چنانچه آمر و ناهی می ‌داند که امر و نهی او در اصل معصیت گنهکار اثر نداشته و او به طور کلی گناه را کنار نمی‌ گذارد؛ ولی می ‌داند یا احتمال می ‌دهد که امر و نهی وی سبب می ‌شود عاصی گناه خود را کمتر کند؛ در این صورت نیز امر به معروف و نهی از منکر واجب است تا گناه کمتری از عاصی سر زند.

و همین طور است اگر امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر می ‌داند که امر و نهی وی سبب نمی‌ شود که گنهکار از اصل گناه خود دست بردارد؛ ولی می ‌داند یا احتمال می ‌دهد که امر و نهی او سبب می ‌شود که شخص عاصی گناه بزرگ ‌تر را رها کرده، به گناه کوچک ‌تر مشغول می ‌شود؛ در این صورت امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب است. به ‌خصوص که گناه بزرگ ‌تر شخص عاصی از گناهانی باشد که شارع مقدس به هیچ وجه راضی به تحقق آن نیست،[2] مانند فتنه و قتل.

موافقت قطعی یا احتمالی

چنانچه اصل تکلیف معلوم است؛ ولی مشخص نیست کدام یک از دو مورد بر انسان واجب است، باید هر دو مورد را بجا آورد تا مطمئن شود به تکلیف خود عمل کرده است. مثلاً شخصی که نمی ‌داند در روز جمعه وظیفه او خواندن نماز ظهر است یا نماز جمعه، هم باید در نماز جمعه شرکت کند و هم نماز ظهر را بخواند. به این عمل «موافقت قطعیه» می ‌گویند؛ زیرا به طور قطع به وظیفه واقعی خود عمل کرده است.

حال، اگر انسان هر دو مورد را بجا نیاورد؛ بلکه به یکی از دو چیزی که نمی ‌داند کدام یک واجب است، بسنده کند، به آن «موافقت احتمالیه» گفته می ‌شود.

پس از ذکر این مقدمه، اگر شخصی تصمیم بر معصیت گرفت، بدین ‌صورت که گرچه می ‌داند یکی از دو مورد اجمالاً بر وی واجب است؛ ولی نمی ‌خواهد هیچ‌ یک از دو مورد را انجام دهد؛ اما یقین داریم یا احتمال می ‌رود که چنانچه امر به معروف و نهی از منکر صورت پذیرد، یکی از دو مورد را انجام خواهد داد؛ در این صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب است تا موافقت احتمالیه صورت پذیرد و حداقل یکی از آن دو چیزی که نمی ‌داند کدام واجب است، انجام دهد.

در مورد حرام نیز قضیه از همین قرار است؛ یعنی اگر انسان نمی ‌داند کدام یک از این دو لیوان شراب و کدام آب است، باید از هر دو اجتناب کند. حال اگر شخصی تصمیم بر معصیت گرفت که از هر دو لیوان بنوشد؛ ولی یقین داریم یا احتمال می ‌رود که چنانچه امر به معروف و نهی از منکر صورت پذیرد، فقط به یک کدام بسنده می‌ کند؛ در این صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب است تا موافقت احتمالیه صورت پذیرد و حداقل یکی از آن دو چیزی را که نمی ‌داند کدام حرام است، کنار بگذارد.

امام خمینی(ره) در این زمینه می ‌نویسد: «لو احتمل أن إنكاره مؤثر في ترك المخالفة القطعية لأطراف العلم لا الموافقة القطعية، وجب؛[3]اگر احتمال دهد که انکارش مؤثر است در ترک مخالفت قطعیه با جوانب علم نه موافقت قطعیه، واجب است انکار.»

احتمال تأثیر و عکس آن

نکته دیگری که در زمینه تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر در خور دقت می‌باشد این است که اگر احتمال می‌رود امر به معروف و نهی از منکر تأثیر می‌کند و نیز احتمال می ‌رود که عکس نتیجه دهد؛ یعنی معصیت‌ کار گناه خود را شدیدتر یا بیشتر می ‌کند؛ در این صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.[ 4]

احتمال تأخیر گناه

اگر آمر یا ناهی یقین دارد یا احتمال می ‌دهد که امر و نهی او سبب تأخیر و تعویق انداختن گناه از سوی گنهکار خواهد شد؛ گرچه به طور کلی او گناه را کنار نخواهد گذاشت، آیا امر به معروف و نهی از منکر او واجب خواهد بود؟

این مسئله دارای دو فرض است:

الف) آمر و ناهی یقین دارد یا احتمال می‌ دهد که آن شخص در آینده تمکن و توانایی بر انجام گناه را نخواهد داشت؛ در این صورت حتماً امر به معروف و نهی از منکر واجب است؛

ب) آمر و ناهی یقین دارد که آن شخص در آینده تمکن و توانایی بر انجام گناه را خواهد داشت؛ در این صورت به احتیاط واجب امر به معروف و نهی از منکر بر او واجب می ‌باشد.[5]

امر و نهی دو نفر

چنانچه دو نفر به ‌طور اجمال و نامشخص می ‌دانند که امر به معروف و نهی از منکر یکی از آن دو مؤثر واقع خواهد شد و امر و نهی دیگری تأثیری نخواهد گذاشت، آیا امر به معروف و نهی از منکر واجب است؟ و چنانچه واجب باشد، بر کدام یک واجب خواهد بود؟

این مسئله نیز دارای دو فرض است:

الف) یکی از این دو نفر به طور نامشخص می‌ داند که امر و نهی او مؤثر است و امر و نهی دیگری تأثیری ندارد؛ در این فرض بر هر دو نفر امر به معروف و نهی از منکر واجب است. حال اگر یکی از این دو نفر امر به معروف یا نهی از منکر اقدام کرد و مؤثر واقع شد، بر دیگری امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست، و اگر تأثیر نگذارد، بر نفر دوم واجب است؛[6]

ب) یکی از این دو نفر به طور نامشخص می ‌داند که امر و نهی او مؤثر است و امر و نهی دیگری تأثیر به عکس دارد؛ یعنی سبب اصرار عاصی بر گناه می ‌شود؛ در این صورت بر هیچ ‌کدام از این دو نفر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.[7]

معلوم به تفصیل و اجمال

اگر آمر و ناهی می ‌داند که امر و نهی او در مورد معصیت مشخص تأثیرگذار است و گنهکار از آن معصیت دست بر می ‌دارد؛ ولی در مقابل، به گناهی به ‌طور نامشخص روی می ‌آورد، دو فرض متصور می ‌گردد:

الف) آنچه به ‌طور نامشخص حرام است، از اموری نیست که بسیار زیاد مورد اهمیت باشد، به‌ طوری‌که شارع مقدس هرگز و به هیچ قیمتی راضی به تحقق آن نیست، در این فرض امر به معروف و نهی از منکر واجب است؛ مثل اینکه شخصی می‌ خواهد شرب خمر کند و اگر او را نهی از منکر کنیم، می ‌پذیرد؛ ولی در مقابل از یکی از دو ظرف دیگر مایعی می ‌نوشد که به ‌طور قطع یکی از آن دو شراب است. در این فرض باید او را از شراب معلوم منع کرد؛ گرچه به یکی از دو مایع مشتبه روی آورد؛

ب) آنچه به ‌طور نامشخص حرام است، از اموری است که بسیار زیاد مورد اهمیت است، به طوری که شارع مقدس هرگز و به هیچ قیمتی راضی به تحقق آن نیست. در این فرض امر به معروف و نهی از منکر نه تنها واجب نیست؛ بلکه حرام است؛ مثل اینکه شخصی می ‌خواهد شرب خمر کند و اگر او را نهی از منکر کنیم، می ‌پذیرد؛ ولی در مقابل، یکی از دو نفر را می‌ کشد که یقین داریم یکی از آن دو به طور نامشخص بی‌ گناه و دیگری مستحق کشته شدن است. در این فرض واجب است معصیت ‌کار را به حال خود رها نموده، امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنیم؛ چراکه حفظ جان بی‌ گناه در نظر شارع مقدس دارای اهمیت فراوانی است.[8]

احتمال تأثیر کلام دیگران

چنانچه شخص یا اشخاصی به وظیفه امر و نهی قیام نمایند؛ ولی مؤثر واقع نشود؛ اما شخص یا اشخاصی دیگر احتمال دهند که اگر آنها امر به معروف و نهی از منکر نمایند، مؤثر واقع می ‌شود؛ در این صورت، چنانچه شرایط امر به معروف و نهی از منکر در آنها وجود داشته باشد، بر آنها واجب خواهد بود.[9]

قطع رحم

پرسش: چنانچه تأثیر امر به معروف و نهی از منکر متوقف بر قطع رحم باشد، آیا در این صورت قطع رحم جایز است؟

پاسخ: مراجع تقلید در پاسخ چنین فرموده ‌اند: اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می ‌شود، قطع ارتباط به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست.[10]

پاورقی:

[1]. همان.

[2]. همان، ص 469: «لو علم أو احتمل تأثير النهي أو الأمر في تقليل المعصية لا قلعها وجب،بل لا يبعد الوجوب لو كان مؤثرا في تبديل الأهم بالمهم، بل لا إشكال فيه لو كان الأهم بمثابة لا يرضى المولى بحصوله مطلقا.»

[3]. همان، ص 469.

[4]. همان: «لو احتمل التأثير و احتمل تأثير الخلاف فالظاهر عدم الوجوب.»

[5]. همان: «لو احتمل التأثير في تأخير وقوع المنكر و تعويقه فان احتمل عدم تمكنه في الآتية من ارتكابه وجب‏و إلا فالأحوط ذلك، بل لا يبعد وجوبه.»

[6]. همان: «لو علم شخصان إجمالا بأن إنكار أحدهما مؤثر دون الآخر وجب على كل منهما الإنكار فإن أنكر أحدهما فأثّر سقط عن‏الآخر، و إلا يجب عليه.»

[7]همان، ص470: «لو علم إجمالا أن إنكار أحدهما مؤثر و الآخر مؤثر في الإصرار على الذنب لا يجب.»

[8]. همان، ص 469: «لو علم أن نهيه مثلا مؤثر في ترك المحرم المعلوم تفصيلا و ارتكاب بعض أطراف المعلوم بالإجمال مكانه‏فالظاهر وجوبه إلا مع كون المعلوم بالإجمال من الأهمية بمثابة ما تقدم دون المعلوم بالتفصيل فلا يجوز، فهل مطلق الأهمية يوجب الوجوب؟ فيه إشكال.»

[9]. همان، ص 464: «لو قام شخص أو أشخاص بوظيفتهم و لم يؤثر لكن احتمل آخر أو آخرون التأثيروجب عليهم مع اجتماع الشرائط.»

[10]. توضیح المسائل محشی، بروجردی، نشر جاویدان، قم، بی‏تا، ج 2، ص 722.

سید جعفر ربانی

منبع: خبرگزاری حوزه



 
صوت ها
● سخنرانی رهبری + فلسطین
     سخنرانی رهبری + فلسطین     http://setad-abm.com/setad/audio/item/86-rahbari22.html ...

● سخنرانی رهبری + شناخت حق و باطل
     سخنرانی رهبری + شناخت حق و باطل   http://setad-abm.com/setad/audio/item/85-rahbaridd.html ...

● سخنرانی رهبری + حسن خلق 94
       سخنرانی رهبری + حسن خلق 94   http://setad-abm.com/setad/audio/item/84-rahbar11.html ...


 
پیوند های مفید
 
 حدیث هفته
کمينه

سلامت دنيا و آخرت

 

24 عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام:    مَنْ كانَ فيه ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنيا وَ الاْخِرَةُ: يـَأْمُرُ بِالْمـَعْرُوفِ وَ يـَأْتـَمِرُ بِـهِ وَ يَنْهى عَنِ المْنُكَرِ وَيَنْتَهى عَنْهُ وَ يُحافِظُ عَلى حُدُودِاللّه ِ جَلَّ وَ عَلا. حديث

على عليه السلام فرمودند: كسى كه سـه چيز در او باشد، دنيـا و آخرتش سـالم مى مـاند: 1. امر به معروف كند و خود نيز پذيراى آن باشد. 2. نهى از منكر كند وخود نيز پذيرا باشد. 3. حدود الهى را نگهدارى كند

پشتيبانى از مؤمنان

 

25 عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ شَّد ظُهُورَ الْمُؤْمِنينَ حديث

على عليه السلام فرمودند: كسى كه امـر به معـروف كـند پشتِ مؤمنان را محكم كرده است.

عــزّت الـهى

 

26 عَنْ اَبىجَعْفَر عليه السلام: اَلْأَمْرُبِاْلمَعْرُوفِ وَالنَّهىٌ عَنِ الْمُنْكَرِ خـُلقـانِ مِـنْ خـُلْـقِ اللّه ِ فَمَنْ نَصَرَهُما أَعـَزَّهُ اللّه ُ وَ مَنْ خَذَ لَهُما خـَذَلَهُ اللّه ُ. حديث

امام باقر عليه السلام فرمودند: امر به معـروف و نهى از منـكر، دو خصلت از خصلتهاى خداوند مى باشد، هركس آن دو را يارى كند، خداوند او را عزيز و آقا گرداند و هر كس آن دو را خوار نمايد، خداوند او را خوار و ذليل گرداند.

اتمـام امــور

 

27 عَن أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام: اِنَّ اِسْتِتْمامَ الاُمُورِ عِنْدَ اللّه ِ تَبارَكَ وَ تَعالى الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْنَّهىُ عَنِ المُنْكَرِ. 

على عليه السلام فرمودند: اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف ونهى از منكر است.

بهـترين انفـاق

 

28 عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: وَ الَّـذى نَفْسى بِيـَدهِ ما اُنْفِقَ مِنْ نَفَقَةٍ أَحَّبُ مِنْ قَوْلِ الْخَيْرِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: قسـم به خــدا كـه هيچ انفاقى بهتر از امر به معروف نيست.

خوار كردن فاسـقان

 

29 عَنْ أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام: مَنْ نَهى عَنْ المُنْكَرِ اَرْغَمَ انُوُفَ الْفاسِقين 

على عليه السلام فرمود: كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است (و آنها را خوار و خفيف گردانده است)

نجـات يافتـگان

 

30 عَنْ أَبى عَبْدَاللّه عليه السلام: فى قَولِهِ تَعالى «فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذينَ يَنْهَونَ عَنِ السُّوءِ» قالَ: صِنْفٌ ائْتَمَروُا وَ أَمَرُوا فَنَجَوْا. 

امام صادق عليه السلام در مورد نجات يافتگان در اين آيه شريفه مى فرمايند: آنها كسانى بودند كه از كارهاى نيك پيروى مى كردند و مردم را نيز به آن امر مى نمودند.

عاقبت ترك امر به معروف و نهى از منكر

اعلان جنگ با خدا

 

31 عَنِ الرِّضا عليه السلام: كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: إِذا اُمـَّتى تَواكَلَتِ الْأَمـْرَ بِاْلمـَعْرُوفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنوُا بِوِقاعٍ مِنَ اللّه ِ. 

امام رضا عليه السلام فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند.

مـؤمن بى ديـن

 

32 عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: اِنَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الْضَعيفَ الَّذى لادينَ لَهُ، فَقيلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الْضَعْيفُ الَّذى لادينَ لَهُ؟ قالَ صلي الله عليه و آله: اَلَّذى لايَنْهى عَنِ المُنْكَرِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند مورد غضب خود قرار مى دهد مؤمن ضعيفى را كه دين نـدارد. سؤال شد مقصود چه كسى مى باشد فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند.

فراگير شدن عذاب الهى

 

33 عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنكَرِ أَوْ لَيَعُـمَّنـَّـكُمْ عـَذابُ اللّه ِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: امر به معروف كنيد و از كارهاى زشـت نهى كنيد وگرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت.

راضى به ظلم ظالم است

 

34 عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: اَلْعامِلُ بِالْظُلْمِ وَ الرّاضى بِه ِ وَ المْعُينُ عَلَيْه ِ شُـرَكاءُ ثـَلاثـَةٌ. 

على عليه السلام فرمودند: كسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب مى شوند.

مردگان زنـده‏نمـا

 

35 عَنْ اَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: وَ مِنْهُمْ تارِكٌ لاِءنْكارِ المُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدهِ فـَذلِكَ مَيـِّتُ الأَحْـياءِ 

على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.

مـؤمـن ضعـيف

 

36 عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ يُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعيفَ الَّذى لازِبْرٌ لَهُ وَ هـُو الَّذى لايَنْهى عَنِ الْمُنْـكَرِ 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند مورد غضب خداوند قرار مى گيرد و ايمانش ضعيف است و از عقل بهره اى نـدارد.

بركت از ميان مى‏رود

 

37 عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.

دشمنى بـا خـدا

 

38 عَنْ الصادقِ عليه السلام: اِذا رَأى الْمُنكَرَ فَلَمْ يُنكِرَهُ وَ هوُ يَقْدِرُ عَلَيْهِ، فـَقـَدْ أَحـَبَّ أَنْ يـُعْصَى اللّه ُ، وَ مَنْ أَحَبَّ اَنْ يُعْصَى اللّه ُ فَقَدْ بارَزَ اللّه َ بِالْعَداوةِ. 

امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كـه توانـائى نـهى از منـكر را داشـته باشـد و نهى از منـكر نكـند، دوست دارد كه خـداوند اطـاعت نشـود، و كسى كه نافرمانى خـدا را دوست داشته باشد، آشكارا بـا خـداوند دشمنى كرده است.

مـردم نـاپسـند

 

39 قالَ رسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: بِئْسَ الْقـَومُ قـَوْمٌ لا يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ لا يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: بد مـردمى هســتـند كسـانى كـه امر به معروف ونهى از منكر نمى كنند.

دعا مستجاب نمى‏شود

 

40 عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: لا تَتْرُكُوا الأمْرَ بِالْمَعرُوفِ وَ النَّهىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَيُـوَلّى عَلَـيْكُمْ أَشْـرارُكُـمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُستَجابُ لَكُمْ. 

على عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود.

 

 

سلامت دنيا و آخرت

 

24 عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام:    مَنْ كانَ فيه ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنيا وَ الاْخِرَةُ: يـَأْمُرُ بِالْمـَعْرُوفِ وَ يـَأْتـَمِرُ بِـهِ وَ يَنْهى عَنِ المْنُكَرِ وَيَنْتَهى عَنْهُ وَ يُحافِظُ عَلى حُدُودِاللّه ِ جَلَّ وَ عَلا. حديث

على عليه السلام فرمودند: كسى كه سـه چيز در او باشد، دنيـا و آخرتش سـالم مى مـاند: 1. امر به معروف كند و خود نيز پذيراى آن باشد. 2. نهى از منكر كند وخود نيز پذيرا باشد. 3. حدود الهى را نگهدارى كند

پشتيبانى از مؤمنان

 

25 عَنْ أَميرِالمُؤمِنين عليه السلام: مَنْ اَمَرَ بَالْمَعْرُوفِ شَّد ظُهُورَ الْمُؤْمِنينَ حديث

على عليه السلام فرمودند: كسى كه امـر به معـروف كـند پشتِ مؤمنان را محكم كرده است.

عــزّت الـهى

 

26 عَنْ اَبىجَعْفَر عليه السلام: اَلْأَمْرُبِاْلمَعْرُوفِ وَالنَّهىٌ عَنِ الْمُنْكَرِ خـُلقـانِ مِـنْ خـُلْـقِ اللّه ِ فَمَنْ نَصَرَهُما أَعـَزَّهُ اللّه ُ وَ مَنْ خَذَ لَهُما خـَذَلَهُ اللّه ُ. حديث

امام باقر عليه السلام فرمودند: امر به معـروف و نهى از منـكر، دو خصلت از خصلتهاى خداوند مى باشد، هركس آن دو را يارى كند، خداوند او را عزيز و آقا گرداند و هر كس آن دو را خوار نمايد، خداوند او را خوار و ذليل گرداند.

اتمـام امــور

 

27 عَن أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام: اِنَّ اِسْتِتْمامَ الاُمُورِ عِنْدَ اللّه ِ تَبارَكَ وَ تَعالى الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْنَّهىُ عَنِ المُنْكَرِ. 

على عليه السلام فرمودند: اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف ونهى از منكر است.

بهـترين انفـاق

 

28 عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: وَ الَّـذى نَفْسى بِيـَدهِ ما اُنْفِقَ مِنْ نَفَقَةٍ أَحَّبُ مِنْ قَوْلِ الْخَيْرِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: قسـم به خــدا كـه هيچ انفاقى بهتر از امر به معروف نيست.

خوار كردن فاسـقان

 

29 عَنْ أَميرِالْمُؤْمِنين عليه السلام: مَنْ نَهى عَنْ المُنْكَرِ اَرْغَمَ انُوُفَ الْفاسِقين 

على عليه السلام فرمود: كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است (و آنها را خوار و خفيف گردانده است)

نجـات يافتـگان

 

30 عَنْ أَبى عَبْدَاللّه عليه السلام: فى قَولِهِ تَعالى «فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذينَ يَنْهَونَ عَنِ السُّوءِ» قالَ: صِنْفٌ ائْتَمَروُا وَ أَمَرُوا فَنَجَوْا. 

امام صادق عليه السلام در مورد نجات يافتگان در اين آيه شريفه مى فرمايند: آنها كسانى بودند كه از كارهاى نيك پيروى مى كردند و مردم را نيز به آن امر مى نمودند.

عاقبت ترك امر به معروف و نهى از منكر

اعلان جنگ با خدا

 

31 عَنِ الرِّضا عليه السلام: كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: إِذا اُمـَّتى تَواكَلَتِ الْأَمـْرَ بِاْلمـَعْرُوفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنوُا بِوِقاعٍ مِنَ اللّه ِ. 

امام رضا عليه السلام فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند.

مـؤمن بى ديـن

 

32 عَنْ رَسُولِ اللّه صلي الله عليه و آله: اِنَ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الْضَعيفَ الَّذى لادينَ لَهُ، فَقيلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الْضَعْيفُ الَّذى لادينَ لَهُ؟ قالَ صلي الله عليه و آله: اَلَّذى لايَنْهى عَنِ المُنْكَرِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند مورد غضب خود قرار مى دهد مؤمن ضعيفى را كه دين نـدارد. سؤال شد مقصود چه كسى مى باشد فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند.

فراگير شدن عذاب الهى

 

33 عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: لَتَأْمُرُنَّ بِاَلْمَعْرُوفِ وَ لَتَنهُنَّ عَنِ المُنكَرِ أَوْ لَيَعُـمَّنـَّـكُمْ عـَذابُ اللّه ِ. 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: امر به معروف كنيد و از كارهاى زشـت نهى كنيد وگرنه عـذاب خدا همه شـما را فراخواهد گرفت.

راضى به ظلم ظالم است

 

34 عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: اَلْعامِلُ بِالْظُلْمِ وَ الرّاضى بِه ِ وَ المْعُينُ عَلَيْه ِ شُـرَكاءُ ثـَلاثـَةٌ. 

على عليه السلام فرمودند: كسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب مى شوند.

مردگان زنـده‏نمـا

 

35 عَنْ اَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: وَ مِنْهُمْ تارِكٌ لاِءنْكارِ المُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدهِ فـَذلِكَ مَيـِّتُ الأَحْـياءِ 

على عليه السلام فرمودند: گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.

مـؤمـن ضعـيف

 

36 عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اِنَّ اللّه َ يُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعيفَ الَّذى لازِبْرٌ لَهُ وَ هـُو الَّذى لايَنْهى عَنِ الْمُنْـكَرِ 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: كسى كه نهى از منكر نكند مورد غضب خداوند قرار مى گيرد و ايمانش ضعيف است و از عقل بهره اى نـدارد.

بركت از ميان مى‏رود

 

37 عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.

دشمنى بـا خـدا

 

38 عَنْ الصادقِ عليه السلام: اِذا رَأى الْمُنكَرَ فَلَمْ يُنكِرَهُ وَ هوُ يَقْدِرُ عَلَيْهِ، فـَقـَدْ أَحـَبَّ أَنْ يـُعْصَى اللّه ُ، وَ مَنْ أَحَبَّ اَنْ يُعْصَى اللّه ُ فَقَدْ بارَزَ اللّه َ بِالْعَداوةِ. 

امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كـه توانـائى نـهى از منـكر را داشـته باشـد و نهى از منـكر نكـند، دوست دارد كه خـداوند اطـاعت نشـود، و كسى كه نافرمانى خـدا را دوست داشته باشد، آشكارا بـا خـداوند دشمنى كرده است.

مـردم نـاپسـند

 

39 قالَ رسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: بِئْسَ الْقـَومُ قـَوْمٌ لا يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ لا يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: بد مـردمى هســتـند كسـانى كـه امر به معروف ونهى از منكر نمى كنند.

دعا مستجاب نمى‏شود

 

40 عَنْ أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: لا تَتْرُكُوا الأمْرَ بِالْمَعرُوفِ وَ النَّهىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَيُـوَلّى عَلَـيْكُمْ أَشْـرارُكُـمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُستَجابُ لَكُمْ. 

على عليه السلام فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت افراد نادرست برشما مسلط مى گردند آنگاه دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود.